Gunilla Lundgren – en kvalitetsstämpel för verksamheten

Möt Gunilla Lundgren auktoriserad lönekonsult med över 20 års erfarenhet inom lön och ekonomi. Gunilla blev en del av Mylon-teamet under våren 2022 och vi är väldigt stolta att just hon valt att komma till oss på Mylon.

Vem är du och varför sökte du jobbet som lönekonsult hos Mylon?

– Jag bor i Kungälv med min ena dotter och två små söta hundar. Jag brinner för människor med särskilda behov och två av mina tre barn har diagnoser med Neuropsykiatriska funktionshinder. Det har gjort att jag engagerar mig mycket i dessa frågor och jag är bland annat ordförande i  Attention HÖK, en ideell förening som arbetar för ökade kunskaper inom Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Att få jobba med lön som är mitt stora intresse och dessutom på ett företag som verkar inom omsorgsbranschen var ett solklart val för mig.

– Allevi är dessutom ett spännande företag. Det händer mycket och man jobbar för att förbättra människors vardag genom innovativa lösningar. Att man sedan är både omtänksamma och nytänkande, både gentemot anställda och kunder, motiverar mig till att göra ett bättre jobb. Jag är inte bara anställd, jag är en del av företaget Allevi och dess kunder. Om jag bidrar med kvalitet, kunskap, engagemang och glädje, så mår både företaget och kunderna bra och utvecklas framåt.

Vilken är din yrkesmässiga bakgrund och varför du valde att jobba med lön?

– Jag gjorde som många andra, började min bana på en ekonomiavdelning och där ingick även att göra lön. Då gjorde jag bara löner för tjänstemän utan vab eller resor. Allt var lika månad för månad och ganska enkelt. Efter några år började jag på en ekonomiavdelning där lönerna var mycket mer komplexa. Där var de anställda både tjänstemän och arbetare, det var VAB, sjukdom, semesterberäkningar, resor, friskvård, bilförmåner, Rikskuponger mm. Då upptäckte jag att man måste ha mycket mer kunskap för att göra korrekta löner och jag tyckte det var både roligt och intressant.

– När jag senare började på en redovisningsbyrå var jag tydlig med att jag ville vidareutbilda mig inom lön. Det tog drygt ett år men sedan mars 2020 är jag auktoriserad lönekonsult, något jag är stolt över.

Vad innebär det att vara auktoriserad lönekonsult?

– Att vara auktoriserad innebär att jag ska skapa en hög kvalitet på de löneadministrativa tjänster vi erbjuder. Jag medverkar till att säkerställa hela löneprocessen, rutiner och rapportering så att det utförs med hög professionell kompetens och omsorg. Som auktoriserad ska jag utföra mina arbetsuppgifter med integritet och vara objektiv i mina ställningstaganden.

Vad innebär det för Mylon-kunden?

– För kunderna innebär detta att de kan förvänta sig att lönerna görs utifrån de regler som gäller, att jag har den kompetensen som behövs för att göra lönerna, och att jag hela tiden måste vidareutveckla mina kunskaper. En auktorisation varar nämligen bara i tre år, därefter måste den förnyas vilket man gör genom att utbilda sig inom löneområdet. För kunderna innebär det att vi har en kvalitetsstämpel på det vi gör.

Vad ser du fram emot i din roll på Mylon?

– Att få bidra med mina kunskaper både inom lön men också erfarenheter som anhörig till en pappa på omsorgsboende och en dotter på LSS boende. Ser fram emot att få vara delaktig till att människor får en bättre och enklare vardag, oavsett om de är brukare, anställda eller företagare.

Varför tycker du att kunder ska välja Mylon som lönetjänst?

– Vi har kunskapen, engagemanget och intresset av att göra hela löneprocessen från start till lön. Vi har lång erfarenhet av lön, vi hjälper kunderna förstå vad lön är och vad det innebär, vi avlastar kunderna inom ett område som kräver mycket kunskap och tid. Vi erbjuder kunderna kunskap och kvalitet inom lön och frigör deras dyrbara tid så de kan ägna sig åt för dem viktigare saker.

Vill du veta mer om Mylon?

    Dela: